Aspekty międzykulturowe:
Istnieją różne terminy opisujące członków rodziny. W tej lekcji pokazano, które terminy są wrażliwe podczas komunikacji z dzieckiem i jego opiekunami oraz jak ich używać w komunikacji z rodziną w kontekście fińskim.
Różnice językowe:
– pamiętaj, że angielski może nie być podstawowym językiem twoich pacjentów/klientów, zapytaj, czy wolą używać języka fińskiego lub innego podczas rozmowy a w razie potrzeby zapewnij pomoc tłumacza;
– unikaj zbyt technicznych terminów lub żargonu medycznego, używaj jasnych, zwięzłych zdań i mów w umiarkowanym tempie;
– rozważ użycie zdjęć, diagramów lub demonstracji w celu uzupełnienia wyjaśnień.
Różnice kulturowe:
– zachowuj pełen szacunku, profesjonalny ton podczas całej rozmowy, Finowie generalnie cenią sobie bezpośrednie i szczere podejście, ale unikają nadmiernej dosadności;
– Finowie mają tendencję do doceniania większej przestrzeni osobistej w porównaniu z niektórymi kulturami, zachowaj więc odpowiedni dystans podczas rozmowy;
– Finowie cenią sobie bezpośrednią komunikację, ale mogą wyrażać swoje obawy w sposób pośredni, zwracaj uwagę na sygnały niewerbalne i w razie potrzeby zadawaj pytania wyjaśniające.
Różnice w poziomie wiedzy:
– zacznij od wyjaśnienia podstaw etapów rozwoju motorycznego, a następnie dostosuj i uzupełnij wyjaśnienia odpowiednio do poziomu wiedzy opiekuna;
– zadawaj pytania, aby ocenić poziom ich zrozumienia;
– edukuj opiekuna, szanując jego dotychczasowe przekonania i praktyki, skup się na przekazywaniu informacji i wskazówek, a nie na krytyce;
– stwórz opiekunowi bezpieczną przestrzeń do zadawania pytań i wyrażania wszelkich wątpliwości.
Wrażliwość na płeć:
– używaj języka neutralnego płciowo, gdy odnosisz się do dziecka lub opiekuna, w razie wątpliwości zapytaj opiekuna o preferowany zaimek dla dziecka;
– zachowaj szacunek dla wszystkich płci i struktur rodzinnych, unikaj przyjmowania założeń dotyczących relacji opiekuna z dzieckiem;
– w rozmowie skup się na rozwoju i dobrostanie dziecka.
Wzmacnianie interakcji:
– aktywnie słuchaj obaw i obserwacji opiekuna, podsumuj to, co mówi i okaż empatię dla jego doświadczeń;
– zaakceptuj emocje opiekuna, niezależnie od tego, czy jest szczęśliwy, zmartwiony czy zdezorientowany, niech wie, że jego obawy są ważne;
– współpracuj z opiekunem, aby opracować plan wspierania rozwoju dziecka.
Będąc świadomym powyższych czynników, możesz stworzyć bardziej wrażliwą kulturowo i skuteczną komunikację z opiekunem.
1. Jakie podobieństwa zauważyłeś w swojej kulturze?
2. Jakie różnice zauważyłeś w swojej kulturze?
3. Na co należy zwrócić uwagę podczas opieki nad pacjentem reprezentującym inne wartości kulturowe?


Leave a Reply
Want to join the discussion?Feel free to contribute!