Część pierwsza – OCENA MOTORYKI MAŁEJ

1. Kopiowanie kształtów kwadratu, trójkąta i rombu 

Przybory konieczne do wykonania zadania: papier z kształtami geometrycznymi, ołówek. Dziecko powinno skopiować trzy kształty za pomocą ołówka na papierze. Obserwowana jest precyzja, jakość wykonania zadania oraz chwyt ołówka. Wynik można porównać z oczekiwanym dla danego wieku.     

2. Zginanie pasków papieru 

Przybory konieczne do wykonania zadania: 2 paski papieru (szerokość 1,5 cm, długość 20 cm) sklejone ze sobą na końcu pod kątem prostym. Dziecko siedzi przy stole, sklejone paski papieru znajdują się przed nim na stole. Egzaminator demonstruje zadanie, zginając paski papieru w harmonijkę, starając się zrobić to tak ciasno, jak to możliwe i tłumaczy, co robi. Następnie dziecko powinno złożyć paski papieru w harmonijkę, powtarzając ruch składania, aż do końca pasków. Maksymalny czas: 3 min – wiek 5 lat; 2 min – wiek 6-8 lat. Badacz odmierza czas.

Ocena jakości wykonania. Wynik to liczba poprawnie złożonych zgięć (tj. zgięta część pokrywa część pod spodem). Zlicza się zgięcia obu pasków papieru, nie zlicza się zgięć niekompletnych. 

3. Cięcie papieru nożyczkami 

Przybory konieczne do wykonania zadania: obrazek do kolorowania, nożyczki. Dziecko siedzi za stołem, przed sobą ma papier z obrazkiem do kolorowania i nożyczki. Obrazek przedstawia, balon do którego przywiązany jest sznurek. Dziecko powinno zacząć cięcie na końcu sznurka i ciąć sznurek, aż dojdzie do balonu. Nie wolno ciąć poza czarny obszar sznurka. Maksymalny czas: 3,5 min – wiek 5 lat; 3 min – wiek 6-7 lat; 2 min – wiek 8 lat. Badacz odmierza czas.

Ocena jakości wykonania. Wynik to liczba cięć, kiedy dziecko przekroczyło linie (bez znaczenia dla wielkości błędu; także minimalne cięcie poza liniami jest uważane za błąd).

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *