Uwagi dotyczące ergonomii pracy fizjoterapeuty oraz sugestie dotyczące współpracy z innymi członkami zespołu terapeutycznego oraz osobami z bliskiego otoczenia pacjenta (rodzina, przyjaciele)

Należy rozważyć, czy w podanej kwestii fizjoterapeuta powinien skonsultować się z innym specjalistą: nauczycielem, pedagogiem specjalnym, dziecięcym terapeutą zajęciowym i w jaki sposób o zaobserwowanym problemie rozmawiać z rodzicami pacjenta.

Cele do osiągnięcia:

  • zwiększenie pewności siebie w zakresie funkcji motorycznych i ruchów;
  • zwiększenie pewności dziecka w próbowaniu nowych narzędzi, nowych sytuacji (które nie wywołują strachu); 
  • zwiększenie sprawności manualnej; 
  • pomoc dziecku w angażowaniu się w zadania z rówieśnikami/grupami; 
  • utrzymanie zainteresowania i motywacji do aktywności fizycznej; 
  • podtrzymywanie i rozwijanie umiejętności; 
  • utrzymanie aktywnego zaangażowania rodzica w proces rozwoju, by prowadził intensywną terapię w domu; 
  • monitorowanie postępów dziecka i wyników testów w odniesieniu do oczekiwanych umiejętności i kamieni milowych rozwoju (biorąc pod uwagę punkt odniesienia);
  • położenie podwalin pod dobre wyniki w szkole poprzez rozwój umiejętności dostosowanych do wieku;
  • rozpoznawanie i wzmacnianie mocnych stron dziecka  – monitorowanie postępów dziecka i jego osiągnięć w odniesieniu do oczekiwanych umiejętności i etapów rozwoju.

Poniżej przedstawiono rodzaje interwencji, z których możesz skorzystać. Spróbuj dopasować je do celów przedstawionych powyżej:

  • stosowanie ćwiczeń w formie zabawy; 
  • używanie i demonstrowanie atrakcyjnych narzędzi, motywowanie do ich używania; 
  • organizowanie ćwiczeń w parach i grupach; 
  • lekcje tematyczne (rozwój motoryki dużej, rozwój równowagi, rozwój motoryki małej, rozwój sprawności manualnej itp.);
  • włączenie ćwiczeń poznawczych, rozwój koncentracji; 
  • wsparcie w zakresie poradnictwa psychologicznego; 
  • przydzielanie zadań domowych, monitorowanie ćwiczeń domowych; 
  • udzielanie częstych informacji zwrotnych – zarówno dziecku, jak i rodzicom; 
  • wyznaczanie celów krótko- i długoterminowych.
0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *